Sammanstötning i Hinsnoret (Järnväg allmänt)

av m.sundström @, torsdag, juli 31, 2008, 15:22 (4365 dagar sedan) @ Sune Nylén

Ja, som vanligt är jag på efterkälken med att läsa på Forumet, ursäkta sen reaktion.

Hinsnorsolyckan 1957 vet jag gudskelov inte mer om än vad som redan redovisats ity vi flyttade till Hno först när Farsan blev stf där i dec 1959. Långt fram i tiden ( ända fram (?) till den stora upprustningen 1974 med inläggning av de bokslipers som än idag bär upp trafiken mellan Fln och Blg) kunde man dock i plattformens sydände se en stor hög med krossat glas som härrörde från olyckan.

-Däremot har jag ett klart minne av alla ambulanser som passerade förbi där vi bodde inne i Falun på vägen ut mot Hno.

Båda Hinsnorsolyckorna bekom oss - och särskilt Farsan som varande tågklarerare - väldigt illa. (Hemskast var dock den hyenamentalitet som folk visade efter olyckan 1980. De förolyckade fordonen stod en period uppställda på ba-sticken i Hno och folk vallfärdade för att få se - ja, vad ville de se? Man kunde höra folk, som t. o. m. hade småbarn med sig, ropa när de kikade in i vraken: Titta, här är det blod på väggen! Hur är man funtad?

Nej hu då, nog med olyckor, låt oss glädjas åt den ofattbara säkerhet varmed järnvägstrafiken idag bedrivs!

Olle S

Hela tråden:

RSS-feed av trådar