Självbärande träkorg! (Fordon: vagnar)

av Bertil Bengtsson, Thursday, July 31, 2008, 22:14 (5746 dagar sedan) @ Micke Carlsson.

Jodå. Preussiska snälltågsvagnar, från 1891 ända fram till 1920, hade ingen järnram så som vi hade på boggivagnarna fr.o.m. 1891. Träkorgen var "självbärande". Det fanns "långbalkar" längs sidans nedre kant, men de var i trä och en integrerad del av korgen.
De första boggivagnarna från början på 1890-talet hade en relativt tjock plåt som klädsel under fönstren som förstärkning, men ingen "järnram".
Vagnarna från 1892 och framåt hade i stället en ca 20 cm bred plåtremsa längst ner, motsvarande vår järnram. Någon "ram" i egentlig mening var det inte, bara en förstärkning av träkorgen. Buffertbalken var dock i järn och det fanns järnbalkar som sträckte sig så långt som till vardera centrumbalken (som var i trä), men inte längre.
De första vagnarna hade inte ens spännstag mellan boggierna. Sådana kom senare, mot slutet av 90-talet.
Det finns foton på sådana trävagnar, tagna på 50-talet, som visar hur vagnen "går i vågor" och bågnar på mitten därför att sidoväggarna har satt sig. Amerikanska gamla vagnar var också självbärande trävagnar (även godsvagnar, exempelvis alla vagnar på smalspårsbanorna i Colorado). Många modellrallare som bygger äldre amerikanskt bygger ofta sina vagnar så att dom "bågnar" på mitten.
Berra


Hela tråden: