B 1037 bottenblåsningsventil - blowdown! (Fordon: lok)

av Kurt Möller, Sthlm, Thursday, July 31, 2008, 22:46 (5741 dagar sedan) @ Micke Carlsson

Alla är nog inte riktigt med på galoppen här. Bottenblåsning innebär

1) att sedimenteringen minskar = fler tjg-dagar mellan pannspolningarna. Samt

O M även fosfat tillsätts

2) att vattnets pH stiger = uppbromsad eller t o m avstannad avrostning! Fosfatet måst dock hållas i schack, eftersom det succesivt anrikas i pannvattnet. Därför behöver några procent av vattenmassan bytas ut varje tjg-dag. Tumregeln är att ett "halvt glas" avtappning (fr max. till minimum) är lagom, alltså ungefär:

5-6 cm vatten på smålok (= en minut blås med R 3/4" kulkik) = ÖSLJ-loken, LÅNGSHYTTAN etc

10-12 cm vatten på mellanstora lok (en minut m 1 - 1 1/4" kik) = THOR, VGJ 24 etc.

Lite mera på stora B-lok o d.

Om blåsning görs flera ggr per dag (korta) eller en enda lång, spelar ingen roll - trycket påverkas ju inte! Allra bäst är dock att vänta tills ngn timme efter det fyren slocknat på kvällen o trycket börja sjunka en aning - DÅ börjar också det fasta skräpet i vattnet sjunka ner mot bottenringen!!

(Med reservation för att ex.vis ULJ tidigare varit tvungna att göra lite annorlunda - dom har ju haft fullkomligt fantastiska problem med sitt matarvatten...)

------------------

Slutkläm: Eftersom utblåsningen blir ganska våldsam är det olämpligt att skicka in ALLTIHOP i asklådan - men sätt gärna på ett 1/4" eller 6 mm grenrör dit... Med nån spridare på.


Hela tråden: