Lok- och ångpannefrågor - KURJ 1 (Fordon: lok)

av Christer Fredriksson @, fredag, augusti 01, 2008, 01:26 (4367 dagar sedan) @ Kurt Möller

När jag var i Köping åren kring 1960, så gick det alltid 2 st Hbg-lok upp med
tomtåget till Riddarhyttan, sedan återgick det ena ganska omgående med ett
fullt malmtåg till Köping, medan det andra avgick från Riddarhyttan senare på
eftermiddagen.
Växlingen Köping -Guttsta sköttes av ett särskild lok, vilket även skötte
hamnväxlingen tillsammans med det från Riddarhyttan först ankomna malmtåget.
Lossningen av malmvagnarna sköttes alltid med kran samt med framflyttning av
vagnarna med lok.
Under mina besök i Köping såg jag dock aldrig S5tu 4031 under ånga, däremot
delvis under pressenning utomhus.
Slående för dessa malmtransporter var alla de mycket gamla öppna vagnar som
användes och som ej såg trafikdugliga ut, mycket nedkörda, men det fungerade.


Hela tråden:

 RSS-feed av trådar

powered by my little forum