B 1037 bottenblåsningsventil - blowdown! (Fordon: lok)

av Micke Carlsson., Friday, August 01, 2008, 07:33 (5739 dagar sedan) @ Kurt Möller

Jag tror vi diskuterat detta förut men inte varit överens...

Chockblåsning ska inte försiggå för länge. 5 sekunder per tillfälle en gång per timme är lagom har jag fått lära mig. En blåsning som syntes på vattenståndet skulle få mig att göra i byxorna.

Kanske dessa lärdomar hör ihop främst med automatiserade pannor vilka genast skulle kompensera nivåförändringen, vad vet jag. Den "dynamiska" belastningen på pannan ansåg ju di lärde i detta forum vara oväsentlig förra gången så jag avstår att väcka frågan igen. Det anses dock på andra håll vara förkastligt med långa chockblåsningar då pannväggen kan påverkas av tryckförändringar vid blåsningen. Särskilt vid en bottenring i en lokpanna, skulle jag vilja tillägga, om denna oro alls har någon relevans. Det gnuggades rätt hårt på detta av basar och äldre kollegor under upplärningen för ångpannedriften på Nynäs Petroleum och det är därför jag reagerar Pavlovskt i frågan om chockblåsningens längd.


Hela tråden: