Ett egendomligt psykologprov (Järnvägspersonal)

av Överkörmästaren, Friday, August 01, 2008, 11:52 (5747 dagar sedan) @ Sune Nylén

När man talar om urvalsprov,erinrar jag mig en mycket egendomlig slutsats,som så kallade legitimerade psykologer kan dra.För många år sedan anordnade televerket,där jag då var anställd,ett test hos Göteborgs Psykologiska Institut.
En av frågorna löd; Vad vill Du helst bli, Lokförare eller Konduktör.Frågan måste ju för den normalbegåvade =(lika med) jvg intresserade ,verka tilltalande,även om det var högst egendomligt att ställa en sådan fråga till en ingenjör vid televerket.Nu var det bara det att om man svarade Lokförare,så drog man därav den slutsatsen att personen ifråga nog inte var så intresserad av att ha med folk att göra,och inte så lämplig som arbetsledare.En mycket säregen slutsats kan ju den tycka ,som är normal.Lokförare var ju bättre betalt bland annat. Jag har träffat ett antal sk Leg Psykologer i mitt liv ,och de flesta av dem har verkat ,minst sagt,cou cou.och platsat bäst på Säter,som jag berättade om härom dagen:-) Sune

Hm! Då kanske man kan göra tvärtom, och fråga lokföraraspiranterna vad de helst skulle bli, ingenjör eller arbetsledare? Och om de då svarar "arbetsledare", så skulle man kunna dra slutsatsen att de nog inte var så intresserade av att göra något ordentligt, och därför inte så lämpliga som lokförare.


Hela tråden: