B 1037 bottenblåsningsventil - blowdown! (Fordon: lok)

av Kurt Möller, Sthlm, Friday, August 01, 2008, 12:40 (5741 dagar sedan) @ Micke Carlsson.

Det kan handla om den reservationen, ja. Visserligen gällde det eldrörspanna när instruktionen gavs, men det kan ju också bara vara fråga om att ha goda vanor i alla sorters pannsällskap vad gäller tidslängd för chockblås. Vill också minnas att det uttalades viss skräck för obalans tryck/temp vid en längre blåsning, dvs bibehållen temp men sjunkande tryck. Vet inte hur stor risken egentligen är, men blotta tanken förskräcker ju.

Kan inte herrn sin termodynamik? Kolla manometern då - trycket sjunker inte så länge du har vatten kvar; vi talar ju om att (oftast) blåsa mitt under drift...

Men jag är ändå kraftigt skeptisk till att sänka pannvattennivån ett helt glas i ett drag...

Vi sa ca ett halvt...

Det är ganska trångt nere vid bottenringen mellan inner och ytterfyrbox, vilka fenomen kan då uppträda där och hur ser det ut på vattenytan? Skrämselpropaganda mer än snickarbo-teorier ens, men är det någon som vet att man t ex inte lämnar taket bart under en låång blåsning...?

Struntprat - vattnet cirkulerar ju obehindrat. Just såhär har det bottenblåsts i hundrafemti år - överallt i världen.

Korta täta blåsningar torde hålla renare än en feting om dagen, om inte annat.

Hur vet du det? Läs min urspr. instruktion NOGA.


Hela tråden: