B 1037 bottenblåsningsventil (Fordon: lok)

av Anders Ö/NJM, Friday, August 01, 2008, 14:34 (5746 dagar sedan) @ Kurt Möller

Varför komplicera konstruktionen ett ytterligare steg??? = större risk för olyckor.

Apropå det, ngn skrev här om att dra en manöverstång upp till hytten. AVRÅDES BESTÄMT fr detta - ventilen ska BARA kunna manövreras från sitt eget omedelbara grannskap!!!!!!!!!!!!!!!!!!


Du läser inte så noga.


Jodå - men inte du.

Jo men jag följer hela tråden och utgår från MCs tankar.
Dvs korta blåsningar ofta.

Inga risker för passerande med den lösningen.


Som jag avrådde från, ja.

Jo det såg jag allt men det förutsatte jag var med din metod, en lång blåsning som i så fall säket samtidigt rensar asklådan :-D
I detta fallet med flera korta blåsningar under dagen (vid längre driftspausar) ser jag inga risker med reglage i hytten och utsläpp i asklådan, vad skulle kunna hända anser du?
(Visst om det kommer upp en kille från ÖslJ i hytten å ska elda OCH han inte fått rätt instruktioner för just detta lok så kan han ju rensa rejält i omgivningen men nu förusätter jag rätt utbildad personal för annars kan ju vad som helst hända)


Hela tråden: