B 1037 bottenblåsningsventil - blowdown! (Fordon: lok)

av Kurt Möller, Sthlm, Friday, August 01, 2008, 20:26 (5719 dagar sedan) @ Micke Carlsson

Kan inte herrn sin termodynamik? Kolla manometern då - trycket sjunker inte så länge du har vatten kvar; vi talar ju om att (oftast) blåsa mitt under drift...


Jag ger mig på den, men påminner om att du talade om blåsning i samband med avställning förut... "Allra bäst är dock att vänta tills ngn timme efter det fyren slocknat på kvällen o trycket börja sjunka en aning - "

Jag är mycket tveksam till stora förändringar i det skedet. Jo jag vet att "man gjorde så förr" och mycket annat på den tiden när man kunde skicka haveristen till CV och få ut en ny maskin att plåga sönder och samman nästa dag. 50/60-talets gummisnoddshantering av pannor, snabba tryck och tempändringar inte bara under ren drift uppfattar jag som fullständigt vettlös och jag anser att jag därmed representerar "normalt pannvett" utan att specifikt gå in på tillämpningen järnväg. Jag påstår inte att du representerar en vettlös inställning men jag tycker heller inte att det är alldeles lämpligt att göra det många gör som köra in i stall utan fyr, mata in vatten utan ordentlig fyr i kanter och hörnor, släppa trycket över natt och ta upp det hastigt på morgonen, dra asklådan innan ingång i stall etc. Eller bottenblåsa en falnande panna. Ren omsorg om materialet även om det visst kanske håller en tid för det. Grejerna är ändå 100 år. Hur många gånger har de inte bänts och böjts redan? Jag har ögon att se med och vet att många museibanor jobbar som beskrivet, men jag är rätt så skeptisk till det sättet. Jag har ändå 14 års daglig och yrkesmässig eldrörspanneskötsel och -underhåll under bältet och måste väl snappat upp något av värde på kuppen hoppas jag. I detta fall en känsla för vad som "går" och "inte går" med betoning på varaktighet och beständighet. Det är därför jag är så obstinat, men om jag har alldeles rätt..?


Vi sa ca ett halvt...


Det är riktigt. Jag gick på dina ca-mått men "ett halvt glas" är den väsentliga infodelen så OK. Fortfarande mycket i mina ögon. Jag skulle nog skälla på den som jag såg göra så på "mitt" lok.

Korta täta blåsningar torde hålla renare...


Hur vet du det? Läs min urspr. instruktion NOGA.


Du förordar en rejäl blåsning när det börjat sedimentera för att på så vis få med så mycket som möjligt.

Skälet till att bottenblåsa tätt är att upprätthålla en mer konstant vattenkemi under driftsförloppet. De skadliga ämnen som blåses ut får ju en hel dag på sig att jobba i pannan om man blåser sällan, medan kontinuerlig dragning eller intervaller med korta chocker fortlöpande håller undan. Jag har aldrig förr hört någon förorda en rejäl blåsning framför flera eller kontinuerlig. Bottenblåsningen kommer bäst till sin rätt i samband med vattenprover, och det är väl inte aktuellt här. Men någon balans ska man ju ändå kunna hålla även på frihand, åtminstone bättre än en hel dags ackumulerad skit i panan.

Herregud - klart man ska ta vattenprover. Jag tyckte du sa att du kunde lite om detta?

Men som du säjer (ändå) - det är klantig eldning som knäcker tuber o fyrboxar i FÖRSTA hand. Alltså att köra kraftigt (= skapa starkt /kall/drag) utan fyr som täcker rosten. Eller att mata vatten utan OK fyr, ja.

Däremot att rulla i gång och sen några meter in i stallet utan fyr (om trycket fortf. är strax under max.), gör ingenting. Har det däremot sjunkit några atö ska loket knuffas in m annat lok - precis som vi gör i Mfd...

PS - Låt oss för guds skull glömma A L L T om det förbannade 1950-60-talet, ja - då ångloken hanterades precis hur faen som helst!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!! Och stora lok kördes utan valv. M m, m m...


Hela tråden: