Dags för nästa ångloksdiskussion - lättånga (Fordon: lok)

av morrgan, Saturday, August 02, 2008, 22:53 (5717 dagar sedan) @ HP

När det gäller E-maskiner så skall de köras mest hela tiden, med liten fyllning och högst ett kilo i ånglådan. Rullar man för mycket är det stor risk att man slår ut storlagren, får glapp i dem och det vill man inte ha i onödan. Då och då rullar man en bit, man stänger regulatorn och länkar ut, men inte för länge eller långt, kanske en kilometer.


Hur gjorde man då på Inlandsbanan och andra banor som kombinerade långa nedförsbackar med E-lok? Konstruerade man alltså ett lok som skulle "köras" även nedför långbackarna med tunga godståg i kroken?

Mvh Henrik

Med en liten fyllning och ett lågt tryck i ånglådan "så hänger storlager, vevar och kolvar med" de gör inte motstånd och slår upp lagren och de för inte över kraft så att farten ökar.
Under BJs körningar bland annat till Narvik 1982 med ånglok diskuterades detta bland den erfarna personalen och det lärdes ut till adepterna. Rulla inte i onödan med ett E-lok utan tryck i ånglådan.
På denna långa tur på över 2 veckor var det inte fråga om lättånga utan skarp körning hela tiden.

Man kan också uttrycka sig så här, rulla med ett E-lok i onödan så får ni se vad som händer, jag tror inte att någon vill vara med om sådan händelse.
morrgan


Hela tråden: