Om bottenblåsning (Fordon: lok)

av Hans Wicklund, Saturday, August 02, 2008, 23:13 (5739 dagar sedan) @ morrgan

Det blev en väldigt upphetsad diskussion nedan, bl.a. med en del slängar åt ÖSlJ. Något litet klarläggande kan ev. behövas.
Vid ÖSlJ är det mesta (=nästan allt) som rör den praktiska ånglokstjänsten beskrivet i ÖSlJ "Instruktion för Lokpersonal" (Lokpsi), denna har sammanställts av flera personer och under flera år, huvudförfattare har dock varit vår kunnige ånglokmästare DB med undertecknad som redaktör, men många andra har bidragit, bl.a. KM.
Om bottenblåsning står där:

"Vårt pannvatten har kemikalier tillsatta för att förhindra pannstensbildning. Kalk och andra föroreningar bildar därför istället ett löst slam i vattnet. Detta måste avlägsnas med bottenblåsningar.
Bottenblåsning skall utföras minst två gånger per tjänstgöringsdag. Lämpligt är vid vartannat uppehåll i Lgn. Vid varje tillfälle skall ca 1 cm vattennivå blåsas ut (i de minsta loken något mindre). Flera korta blåsningar är bättre än få stora, det mesta slammet följer med direkt efter att kranen öppnats.
Storleken på utblåsningskranarna varierar avsevärt mellan olika lok, det går därför inte att ange en för alla lok gemensam tid som bottenblåsningen skall ta."

/HW

PS. Detta följs och tillämpas väl i praktiken.


Hela tråden: