Om bottenblåsning (Fordon: lok)

av Christer Nilsson, Sunday, August 03, 2008, 23:11 (5716 dagar sedan) @ Hans Wicklund

Var i Grängesberg och konstaterade att TGOJs turbinlok är utrustade med en bottenventil med spak.En meterlång spak ut i sidan av loket,låsbar i stängt läge. Ventilen kan liknas med en förstorad ventil till visslan. På avloppsröret var monterat ,typ ljuddämpare, behållare med massa små hål. Vidare konstaterades att spillröret från injektorn var draget in i asklådan,på röret fanns en muff påsvetsad som skvaller rör kan tänkas.
På vissa andra SJ lok finns en Nalkoanordning monterad. I hytten under eldstadsluckan är en ångventil monterad.Med tryck från ånglådan öppnas en ventil, bottenvattnet leds genom ett munstycke,och upp på taket, där en kylare kondenserar ångan.Här sker "bottenblåsning" konstant så länge regulatorn är öppen. Hur pass effektivt kan detta vara?

Christer N


Hela tråden: