Återanvändning av ånglok (Fordon: lok)

av m.sundström, Monday, August 04, 2008, 20:16 (5742 dagar sedan) @ Anders Sandgren

Jum, jum, jum, detta är verkligen intressant! (Ställde frågor på delvis samma tema i våras men fick då inga napp.)
1) Hur skedde kraftöverföringen på loket som härstammade från FUJ 2? Minns jag rätt från nå't foto jag sett behöll loket sina ånglokskoppelstänger så min fråga avser kraftöverföringen från växellådan till den andrivna kopplade axeln.
2) I NBJ-arkivet i Nora finns en saftig förslagsritning avseende ombyggnad av ett 1'C1'-lok med 8.700 mm totalt axelavstånd (=NBJ 20?) till drivgaslok med bibehållna ånglokscylindrar. Maskineriet ovanför ramen tycks dock vara vänt så att hytten nu ligger ovanför cylindrarna. Ritningen är daterad Götaverken 26.2 -49. Med undantag för axelanordningen uppvisar förslaget stora likheter med ett 2'B2'-lok byggt av KHD och levererat 1927.
3) I min fråga i våras bad jag om hjälp med exempel på diesellok med koppelstänger men utan blindaxlar (varav loket under 1) ovan och lille Jumbo här nere i Lokstallet liksom SJ V1 utgör bra illustrationer till vad jag avser). Kommer någon på ytterligare exempel?
[Skälet till min fråga är att jag söker förebilder för en kommande ombyggnad av två tyska BR 89 (Fleischmanns modell med förenklad slidstyrning) som ska föräras lyckan att få bli ditzellok i stället för att tvingas framleva sina dagar som otäcka små ånglok.]
Olle Sundström


Hela tråden: