Flåsjön med omnejd (Arkiv/forskning/litteratur)

av Håkan Zaar @, Wednesday, January 23, 2008, 18:05 (5932 dagar sedan) @ Henrik Mundt

För ett bra tag sedan ställde jag en liknande fråga om exakt samma ställe.

Flåsjön finns oerhört väl dokumenterad eftersom man hade flottning över sjön.
Hembygdsföreningen där uppe har en hel del intressant. Flåsjöbygdens intresseförening eller något sådant.

Den långa stenpiren som sträcker sig ut i sjön finns ju kvar.

Vattenhästen stod också kvar då jag var där senast.

Kristinehamns Mekaniska verkstad levererade en ångbåt som hette Flåsjön och som gick där uppe länge. (Den skall tydligen finnas kvar någon stans om jag inte är helt felunderrättad).

Sidospåret i Flåsjön ligger numera i Galtström ock skall användas för utbyggnaden vidare upp mot Sågen ca 1 km väster om nuvarande spårslut.
Materielen hämtades 2004. (Har jag för mig).

Vi rev en del på kvällen där uppe och plötsligt när jag skulle backa undan maskinen bakom beredskapskjulen med en börda så stod det en kille och hängde vid vänster bakhjul på maskinen. Det visade sig vara en tåggalning det också och han bodde i banvaktarstugan aldeles invid vattentornet. Dessvärre kommer jag inte ihåg namnet sådär på direkten, men han var nog engagerad i någon bana i Skåne vill jag minnas. Hur som helst så blev vi bjudna på pankakor och kaffe hos dem på kvällskvisten. Jättetrevligt var det i vart fall...

/Håkan


Hela tråden: