Dags för nästa ångloksdiskussion - lättånga (Fordon: lok)

av Thomas Börjeson "Stora Borås" @, Borgstena, Monday, August 04, 2008, 22:47 (5715 dagar sedan) @ HP

Ja det är rätt tolkat, givetvis måste man anpassa sig efter lokets utförande och även efter dess kända svagheter. Har loket inte ångspridare för oljan får man dra på lite ånga då och då, men så långa utförslöpor är inte så vanliga, såvida man inte kör på Narvik eller Inlandsbanan ner mot Orsa. Jag har av de många diskussionerna i detta forum och även i Postvagnen märkt att ångloksteori och framför allt praktiskt förarhandhavande med hänsyn till de teoretiska förutsättningarna är en bristande kunskap hos många, både föreningar och individer, ingen nämnd och ingen glömd. Vi som har hållt på med det här nu i många år, och som är bärare av kunskap från den generation före oss som var den sista som hade praktisk kunskap om ångloksdrift i verkligheten, vi börjar nu ochså närma oss pensionsåldern, som våra lärare gjorde när vi började. Vi borde allvarligt tänka på att kunskapsöverförelsen fungerar, nu och i framtiden. "Stora Borås".

Tack Thomas för ett utömmande, sakligt och utmärkt förklarat svar!

Har jag tolkat detta rätt:

-Lok utan luftvägsventiler ska köras nedför som du beskrivit.

-Lok med luftvägsventiler kan rulla nedför med fyll fyllning.

Mvh Henrik R


Hela tråden: