B 1037 historik (Fordon: lok)

av Thomas Tell, Tuesday, August 05, 2008, 12:15 (5737 dagar sedan)

1910.05.05 kontrakt med Motala Verkstad pris 82 000kr
1910.08.31 levererad till IIID Vakuumbroms på boggi- och koppleaxlar Penta Hastighetsmätare pris 88 340kr
1910.12.23 tåg 1 Sandsjö slidrörelse i olag
1912.12.30 tåg 38 Ängelholm tenderfjäder brusten
1913.08.11 tåg 301 Osby luftvägsventilen i olag
1914.03.19 tåg 42 Malmö-Billesholm inga skador
1914.08.09 tåg 42 Ängelholm en bult ur ledningen till regulatorventilen?
1914.09.28 tåg 12 Älmhult jäsning i pannan
1915.01.31 tåg 38 Varberg ångrör brustet
1915.02.02 tåg 42 Ängelholm tenderlager varmgånget
1915.05.11 beordras vakuumbroms nedtagas samt ersättas med ångbroms på koppelaxlarna BD
1915.06 på 7ms stationerat i Malmö
1616.01.18 tåg 41 Varberg tenderlager varmgånget
1916.07.18 tåg 42 Malmö luftvägsventilens spindel brusten
1916 vakuumbromsen bytt mot ångbroms
1918.06 i Malmö loket hade standard AGA -belysning vilket monterats under våren
1919.03.05 onsdag i tåg 1362/1361 M-Hm-M lok B 1037 + Tb 857 till Lund för gruståg eldare Robert Wikström Malmö ÅW 1688
1919.12 på 7/8 ms och hade plogar vilket efterfrågats
1920.02.13 fredag tåg 1363 Hm-M B 1037 eldare Robert Wikström Malmö ÅW 1688
1920.07 III D bytte gasaccumulatorn A-25 mot en A-50 enligt skrivelse 12 november 1919
1921 apparater för Knorrbroms monterade och ångbromsen bytt mot Knorrbroms
1923.05 på 7 ms i Malmö
1923.09 Hv Malmö förändring av rullgardiner och trädurk str 164 8:6A
1926.11.24ca Hv Malmö fångjärn för vevstakarna monterade str 164 3:5A vakuumbromsen nedtagen
1928.09.12 klass IIIAa BD
1929.11-12 inbeordrad från 10ms för klass B+rev Ör
1930tal ett av loken på VKB Bertil Ygvall ÅW 137
1930.05 underhållet i Malmö 10 ms enligt tjänsterapporter 1930
1931.1-2 inbeordrad från 10ms för klass IIIAa Ör
1932.7 inbeordrad från 10ms för klass VBb eventuellt IIIAa eller IIAa Ör
1933.01.07 på 10 ms Malmö senase A-rep 30/9-32 tender 1037 panna 1087 klass II 30/9-32
1933.6-8 inbeordrad från 10ms för rev M
1933.07.04-09.12 klass IIIAa Malmö
1934.10-11 inbeordrad från 10ms för klass IIIAa Ör
1935.06.29 lördag fanns loket i Ängelholm antecknat av Bo Hasselqvist
1936 flyttad till II D
1936.7 inbeordrad från 5ms för klass Bb Ör
1937 flyttad till IV D
1937.10 inbeordrad från 14ms för klass IIIAa Ör
1939.11 inbeordrad från 14ms men ej rep
1939.12-1940.1 inbeordrad från 14ms för klass Aa Ör inbyggd förarhytt
1939 flyttad till V D
1940.02.03 skr till II, IV och V D
ang dragkraft
Av de 15 B-lok, som successivt överlämnats från sydligare distrikt till V distriktet, 20 ms, skola i enlighet med distriktschefens vid V distriktet skrivelse den 24 jan a940, dnr 75, 8 B-lok med sluten hytt behållas å nämnda sektion nämligen n:ris 1035, 1037, 1284, 1320, 1370, 1371, 1375 och 1384. M.m.
1940.03 hytten inbyggd vid Cv Örebro str 164 4:65W jmfr Drb skr 12/12-39
1940 flyttad till MB
1941.01.01 i tablå över 20 ms egna eller inlånade lok som äro i behov av kilometerrevision: 19 ms B 1037 30000 km efter senaste A-rep
1941.01.24 ur Malmbanans bokföring: följande lok betraktas tydligen som beredskapslok och skall för den skull ej påföras MB enligt Ström Dbr 17/1-41
B 1037 (anskaffn.kostn 88.340kr), B 1284 (102,350kr), E 1329 (95.060kr), J 1343 ( 104.270kr), R 976 (105.530kr)
1941.10.30 fr SJ till MB under 1941 B 1037, 1284, J 1343, R 976 fr MB t SJ E 907
1942 loket i Boden WS
1943.06 placerat på 19ms
1944.03 ombyggd vid Örebro med undersmörjning och andra åtgärder för att minska smörjoljeförbrukningen enligt skrivelse 20 maj 1941 m.fl.
1944.05 från MB till SJ B 1142 (20.550kr), B 1037 (88.340kr) fr SJ t MB B 1283 (102.350kr, åter till SJ 1ms fr.o.m. 1944.06.01), B 1366 (211.960kr)
1944 flyttad till V D
1945 ny tender A 1387
1945.03.22 B 1037, 1136 och 1432 får vedhäck på 20 ms.
1945.03.25 ändades vedhäcken BD
1945.06 på 20 ms försett med vedeldning
1946.11.28 planerat för klass Bb under 1947
1947 20ms
1947 utlånad till bettrafiken Trelleborg-Jordberga
1948 ny tender A 1379
1949 åter tender A 1387
1952.01.01 på V D
1955 ny tender A 1144

/tell


Hela tråden: