Återanvändning av ellok. (Fordon: lok)

av Lars Stegenius, Tuesday, August 05, 2008, 13:31 (5742 dagar sedan) @ Anders Sandgren

Flera spårvägsbolag har gjort verkvagnar av gamla spårvagnar.
För tunnelbanan såväl elektriska som dieselelektriska.
Bl.a A1 75, A3 169-170 samt några A13 i tunnelbanan.
På 20-talet blev många gamla SSB-vagnar verkvagnar av olika slag vilket räddade dem kvar.

Tack vare detta finns två A12, 335 och 342, bevarade, bägge rullar på DjL, liksom två A13, 361 och 363, som finns i Malmköping. A1 76 blev snöblåsare i Olso men rullar nu på DjL. Släpen SSB 180 och 182 blev luftledningsvagnar. 182 rullar på DjL och 180 har sänts till Norrköping för ombyggnad till liknande släp där. A3 163 blev "dammsugarvagn" och finns bevarad för ev. framtida återställande. A3 169-170 blev el/dieselloken A288 9286 och 9287. 9286 står avställd i Hammarby sedan ett antal år i dåligt skick, 9287 är skrotat.

F.ö. rullar fortfarande A13 360, numer som A203 9360, som dragvagn i T-banan. Den drar det gamla bergskrotningståget som bl.a. består av två nerkapade A29. Trots att man köpt in ny utrustning för ändamålet, bl.a. två nya lok, får 9360 leva kvar.

Det finns säkert fler exempel.


Hela tråden: