Återanvändning av ellok. (Fordon: lok)

av Lars Stegenius, Tuesday, August 05, 2008, 16:02 (5736 dagar sedan) @ Anders Sandgren

Finns det några planer att rädda 9286 så den inte skrotas?
Hur är läget med A284 9210, f.d A1 75?

9210 jobbar på för fullt efter att ha stått avställd ett tag med trasig generator. Det enda på detta lok som påminner om dess bakgrund är ju trucken, överbyggnaden gjordes ju helt ny.

9286-9287 heter inte alls så utan 9236-9237 varav alltså 9236 finns kvar.

9236 är korgmässigt i bedrövligt skick. När jag tillfälligt arbetade åt Tågia SÄK lät jag i slutet av 2004 ta in loket för en säkerhetsöversyn. Serviceprotkollet döpte jag snabbt till obduktionsprotokoll från lokpatologen. Loket går visserligen att göra körbart igen för så där 75.000 kronor men, som sagt, korgen är i dåligt skick. Styrventilen till luftbromsen läcker luft åt alla möjliga håll, men det går ju att åtgärda. När jag själv försökte köra loket vägrade luftbromsen att släppa. Men vi lyckades faktiskt köra en rangeringsmanöver med det, sedan blev det bogsering av "Gullplutten". Gubbarna i lokverkstan tyckte att vi skulle släpa ut loket på "Heden" (= skrotspåren 20-22 i Hammarby) och låta det självförintas där, detta efter att ha tagit ur Volvo-dieseln som funkar utmärkt. Därefter skulle man kunna återanvända trucken. Den var så inmsetad i olja att den aldrig lär rosta.

EDIT Läs gärna mer här:
http://www.sparvagssallskapet.se/forum/viewtopic.php?f=2&t=16358


Hela tråden: