B 1037 historik - frågor (Fordon: lok)

av Anders Sandgren, Tuesday, August 05, 2008, 17:43 (5714 dagar sedan) @ Kurt Möller

Alla A-loken levererades med vakuumbroms på boggihjul + driv+löpaxel samt på tendern (olika cylindrar). Bromsen på boggihjulen togs ner ca 1915 tror jag. Sedan fick drivhjul+löpaxel ångbroms när Knorrbromsen uppsattes. Löpboggin var obromsad.
Jag antar att motsvarande gjordes även med B & F-loken. Tycker mig ha sett en vakuumcylinder även i löpboggin på ritningen till såväl B som F-loken.
Jag antar att löpboggins bromscylinder togs ner ungefär samtidigt på A, B & F. Notabelt att F levererades ungefär när cylindern togs ner på A. Möjligen kan några senare F-lok levererats utan denna. Gäller även B-lok från 1914-15 och framåt.
En misstanke är att senare lok även levererades med ångbroms på drivhjulen.
Cc hade såvitt jag vet ångbroms på drivhjulen och vakuumbroms på tendern. Samma gällde Ta/Tb. Tb 864 skall ha vakuumapparaterna kvar men Knorrbroms på tendern.


Hela tråden: