Vilken STH gällde på småländska smalspårsnätet? (Järnväg allmänt)

av Kjell Aghult, Thursday, June 28, 2012, 09:36 (4292 dagar sedan) @ Nils-Eric Sääf

... NVHJ hade väl 60 för lokdragna persontåg och 75-80 km för Rälsbusståg. Mycket nedsättningar ofta till 40 förekom...

F d NVHJ hade - liksom f d VGJ huvudlinje och det mesta östgötasmalspåret - sth 75 för rälsbussar och 60 för loktåg.

Sth på smålandsnätet (med Öland) var enligt 1955 års linjebok följande:
80/60: Kalmar-Berga, Kalmar-Torsås och Hultsfred-Braås (Här senare sänkt till 70/50, 1974-01-02)
75/50: Oskarshamn-Sevedstorp
70/50: Mönsterås-Fagerhult, Braås-Växjö, Sävsjö-Målilla och Borgholm-Kastlösa
70/35: Böda-Borgholm och Kastlösa-Ottenby
60/40: Ljungbyholm-Påryd

Överhastigheten för rälsbussar kunde alltså variera rätt mycket, utöver standarden "+20". Sth för loktåg avser lättaste loktyp, för de tyngre var
sth lägre.

Sth 40 (För både rälsbuss- och loktåg) var rätt vanligt förbi platser med
växlar (Ofullständiga säkerhetsanläggningar).


Hela tråden: