Köping-Hult - reglementet, nr 2: kapitel 2, §§ 16-19 (Järnväg allmänt)

av Ulf Pålsson/TC, Tuesday, December 18, 2007, 15:39 (5945 dagar sedan)

Järnvägshistoriskt Forum

Inlägg av: Ulf Pålsson 07. Dec 2007 08:23:58:

Vi börjar alltså presentationen av texten i 1856 års Interims-Reglemente för Tjenstemännen och Betjeningen wid Köping-Hult jernwäg genom att publicera den första delen av kapitel 2:

= = =
Kap. II.

Om Signaler och Signalering.

a.) Allmänna Signaler

16. Hwit flagga om dagen och Hwit lykta om natten betyder: ’Allt wäl’.

17. Grön flagga om dagen och Grön lykta om natten antyder ett annalkande lokomotiv att gå ’Warsamt’.

18. Röd flagga om dagen och Röd lykta om natten, eller signal, af hwad färg som helst, häftigt swingad, angifwer: ’Stopp’ eller att ett kommande lokomotiv måste ögonblickligen stadna.

19. Knall-signaler begagnas wid utomordentliga tillfällen och böra omsorgsfullt fästas wid skenorna, så att de explodera, då lokomotivet går deröfwer. De anbefalla ögonblickligt ’Stopp’, och böra utnyttjas jemte de förut beskrifna, särdeles wid dimmig wäderlek.

= = =
SECTION 2.

General Signals

16. A white flag by day, or a white lamp by night, shows All Right.

17. A green flag by day, or a green lamp by night, is to show that an Engine must proceed with Caution.

18. A red flag by day, or red lamp by night, or any signal of whatever colour violently waved, shows that an Engine must Stop instantly.

19. Detonating or fog-signals are only used in cases of emergency, and which must be care fully attached to the rails, and are exploded by the train passing over them. - These signals indicate Stop, and are to be used in addition to those formerly mentioned.

= = =

Detta var de signaler som fanns till buds vid KHJ:s första tid. Det fanns alltså inga signaler med signalgivarens armar, och inga signalinrättningar eller signaltavlor. KHJ-reglementet innehåller inga illustrationer.

Av de använda signalfärgerna inser man ju hur det kommer sig att dagens handsignal ’sakta’ ges med grönt sken som nattsignal, och varför dagens fristående försignal visar vit blink för ’vänta kör’ och grön blink för ’vänta stopp’.

Den engelska kapitelrubriken motsvarar både den svenska kapitelrubriken och underrubriken a).

Att knall-signaler (senare: knalldosor) särskilt ska användas i dimma, det får den engelskspråkiga personalen tydligen förstå av benämningen fog-signal.

I den engelska texten uppträder i § 19 ett långt tankstreck, s.k. em dash. Det markerar någon slags avsnittsbrytning, i stället för ett nytt stycke.

Kapitel 2 fortsätter i nästa inlägg.
/up


Hela tråden: