B 1037 historik - frågor o svar (Fordon: lok)

av Thomas Tell, Wednesday, August 06, 2008, 13:02 (5739 dagar sedan) @ Anders Sandgren

Några skrivelser från Mbr som BD skrivit av en gång i tiden ger några detaljer i ärendet.

21/4-15
till I och III MD
II Df har hemställt om att få utbyta sugluftbromsen å de av distriktets lok litt B som har sådan broms mot ångbroms med den motiveringen att B-loken efter användande för framförande av godståg varvid en kraftig maskinbroms är behövlig och att det visat sig att sugluftbomsens bromskraft efter hand avtager vid långvarig bromsning i lutningar eller vid ingående å station. Med anledning härav anmodas ni meddela e.t.c. om de är av samma mening

11/5-15
I-III Df MD Cv
Härmed bestämmes att å loken litt B t.o.m. nr 1140 vid rep skall vakuumbromsen borttagas och ersättas med ångbroms på koppelaxlarna i likhet med lok fr.o.m. nr 1141

Juni 1915
De nedtagna vakuumbromsdetaljerna för boggin från 10 stycken B-lok skall sändas NOHAB för montering på F-lok.

/tell


Hela tråden: