B 1037 historik - mer frågor (Fordon: lok)

av Anders Sandgren, Wednesday, August 06, 2008, 13:33 (5740 dagar sedan) @ Thomas Tell

Intressant att man monterade på vakuumbromsen på F-lokens löpboggie senare. A-loken fick sin nertagen 1911 enligt uppgift. F-loken levererades tydligen utan löpboggiebroms (men med fästen och kanske även ledningar) men fick den eftermonterad. Månne av besparingsskäl.

Fick alla nylevererade B-lok samma bromssystem eller ändrades det eftersom? b-loken användes ju även för godståg och då vore det nog bättre med ångbroms på loket.

Vissa E-lok fick enligt str77 westinghousebroms då de antagligen användes på malmbanan. Denna togs ner efter dennas elektrifiering. Kom även B-lok att användas där och fick i så fall även de W-house broms?

Jag såg att vissa Ma/Mb fick tryckluftsbromsen på loket utbytt mot ångbroms efter 1915. Jag antar att de då omplacerades för tjänst på andra banor och inte vill vara beroende av att kompressorn för den oanvända (förutom tendern) tågbromsen fungerade. På 20-talet torde överlevande Mb/Mc/Md-lok fått Knorrbroms, då ofta med ångbroms på lokhjulen.


Hela tråden: