B 1037 "panndoktorns" första undersökning (Fordon: lok)

av Anders Ö/NJM, Wednesday, August 06, 2008, 21:31 (5735 dagar sedan) @ Jonas Nilsson

Här i Skåne är Ångpanneföreningen hårda med besiktningarna dom kräver att få gå ner i pannan och besiktiga. Jag har hört att för några år sedan att en besiktnings man från ÅF hitta något konstigt i ett ånglok hos någon av dom skånska föreningarna.
Det ja menar att det är inte fel att göra det, för loken är ju inte nya precis vissa lok är ju hundra år gammla och lite till.
Sedan kan det ju vara bra och själv se hur och vilken status sina lok har i pannan.

Jonas

Jag har bara erfarenhet från herrarna i Stockholm och Gävle (1988) och där har man nöjt sig med inspektion via "hålen" med hjälp av böjbara ficklampor och speglar samt små skrapor/kratsar och fiberoptik. Men som jag skrev, bes-mannen bestämmer ju men nog låter det som överkurs att ta bort regulatorhuset eftersom du inte kan se så mycket mer, enda jag kommer på är i så fall främre tubplåtens övre del, resten ser du runt om från spolpluggar mm.


Hela tråden: