B 1037 "panndoktorns" första undersökning (Fordon: lok)

av morrgan, Wednesday, August 06, 2008, 21:35 (5713 dagar sedan) @ Jonas Nilsson

Varför har ni inte plockat bort regulatorhuset så att er Besiktningsman kunde krypa inne i pannan, för då får han bättre insyn i hur pannans skick är.
Nu ser han inte så himmla mycket, pannan kan dölja mycket???

Jonas

Jag pratade med "doktorn" om detta med att krypa ner i pannan både han och jag hade i yngre dagar när vi var smärta gjort detta, dessutom med regulatorn på plats.
Hans åsikt om detta är att man ser inte mer eller bättre än genom att med speglar och ljus titta in igenom alla luckor och pluggar. Det är bara en risk att krypa ner man kan ju få kramp eller fastna och ja då blir det problem. En gång hade han klämt sig så att han hade ont i bröstet flera veckor efteråt, det tänkte han inte göra om.
Vill man undersöka ännu bättre kan man använda kameror och åka omkring i hela pannan, ett problem med detta kan dock vara att proportionerna blir förvrängda, en fräta kan se mycket större ut än vad den i verkligheten är.
På den optiska besiktningen med doktorns öga får man ett allmänt intryck om hur pannan är skött, nästa gång han kommer gör vi en kalltryckning för att se att pannan inte "rämnar" eller att det är tätt överallt där detta förhållande skall råda.
Sista delen i godkännandet av pannan är ångprovet där injektorer provas, vattenståndsglasen kollas och säkerhetsventilerna ställs in.
Våra "doktorer" kommer från INSPECTA ett av flera företag som är godkända att utföra besiktningar, företaget har bytt ägare några gånger, sist var det Norske Veritas och innan dess var det SA eller Statens Anläggningsprovning. Men det har varit samma erfarna personer som gjort jobbet hela tiden.
morrgan


Hela tråden: