Om Rörviksolyckan (Järnväg allmänt)

av Mattias Jansson @, Thursday, August 07, 2008, 19:05 (5731 dagar sedan) @ Sven Andersson

Får är snälla djur!!!

Min bestämda åsikt är att det inte är förbjudet, men det finns ett antal etiska frågor att ta ställning till, bland annat följande:

1. Vad skulle inträffa om du publicera materialet??
2. Är materialet sektressbelagt enligt någon lagparagraf?
3. Vilka är de konskvenser som kan inträffa om du gör det?
4. Är du beredd att ta dessa konsekvenser?
5. Är materialet intressant ur dagens pespektiv?
6. Kan material publicera, men eventella namn "suddad"?
7. Finns det efterlevande som skulle bli illa berörda?
etc...

Många frågor där, men:

2. vi kan nog rätt säkert utesluta att det skulle vara sekretessbelagt. En Maskinöveringenjör (som det väl betyder) är - måhända tvärtemot vad en del av dem ansåg själva på den tiden - knappast någon myndighetsperson som torde omfattas av några sekretessbestämmelser. Till och med om så vore så stipulerar sekretesslagen uttryckligen att sekretessen i så fall gäller i max 40 år, så i det här fallet är det grönt ändå. Nu orkar jag iofs inte lusläsa sekretesslagen (den är över 20 sidor lång), men med den svenska mycket begränsade möjligheten att lägga locket på, samt med tanke på att det är 54 år sedan så, torde det vara en direkt absurd tanke att det rent juridiskt skulle finnas några hinder.

3. Knappast något annat - rent juridiskt sett alltså - än att någon teoretiskt sett skulle kunna känna sig påhoppad om vederbörande t e x skulle anklagas för att ha varit försumlig eller så. Men om man citerar en annan persons funderingar kring en sak så kan det knappast betraktas som någon form av förtal, utan bara just den personens funderingar vid ett visst tillfälle.

5. Säkerligen kan det vara det för en viss läsekrets.

7. Det kan det ju göra iofs, men rent juridiskt så är det knappast mycket att säga om, ens om det skulle kunna tänkas utgöra förtal (och p g a ovan anförda källa så torde det knappast kunna bli tal om det vad det än må stå i materialet). Lagen medger visserligen möjlighet till åtal även om man förtalar avlidna (jag antar här att de direkt inblandade i en olycka för 54 år sedan med viss sannolikhet inte längre är i livet) men den paragrafen (BrB 5kap 4§) är så formulerad att det kan ske "om ... den ... med beaktande av den tid som förflutit sedan den avlidne var i livet samt omständigheterna i övrigt, kan anses kränka den frid, som bör tillkomma den avlidne". För mig känns det som att det skule krävas fullkomligt groteska anklagelser mot namngivna personer för att det skulle bli aktuellt här, grejer i stil med att "den och den är som alla på jobbet vet en pervers dj-vel och det mesta tyder på att han avsiktligt orsakade olyckan och sedan stod och bara njöt av det hela". Och jag TROR utan att ha sett materialet att det inte är grejer på den nivån som finns där...

Summa sumarum, att material kring en aldrig så tragisk händelse presenteras på ett forum med en mycket liten läsekrets 54 år senare, måste vara fullkomligt ok. Att vara så försiktig att man skulle låta bli i ett sådant fall blir absurt, för det skulle i praktiken innebära att man aldrig någonsin kan prata om, diskutera, spekulera om eller ifrågasätta någonting som hänt i det förflutna. Och i ett sådant läge faller ju hela iden med ett sådant här forum...


Hela tråden: