Om Rörviksolyckan (Järnväg allmänt)

av s svensson, Thursday, August 07, 2008, 19:53 (5712 dagar sedan) @ Sven Andersson

Jag skulle inte hålla med riktigt vad Sven skriver.
Men ! Jag själv har läst ett antal olycksfallsrapporter. Även läst publicerade artiklar om Getå-,Malmslätt- och Länninge olyckorna.

Vad gäller då:
Jag skulle rekommendera HP att skriva artikeln och ev ta med foton som jag tror Bo Wingqvist fotograferade. Sedan vet jag inte vem som har upphovsrätt till dessa.Affärsverket SJ eller barnen till Miö.
När någon skall göra en undersökning eller enkät och skall skriva något vid Göteborgs Universitet så rekommenderas vissa saker. En sådan är avidentifiering.Dvs inga namn nämns i artikeln.
Foton bör vara övergripande och inte vara detaljerade,såsom bilder av skadade personer.
Sedan är frågan om publicering. Ansvaret för en artikel är inte den som skriver denna utan ansvaret åvilar utgivaren av publikationen.

Vad jag läst så var det för hög hastighet i sidotågväg.
Det har hänt flera olyckor med tåg som spårat ur pga hög hastighet i sidotågväg.En artikel kanske skulle analysera ytterligare olyckor. Jämför dessa olyckor-omfång-tid och liknande. Järnvägsteknik har i artikel redogjort för hur man beräknar hastighet i växlar bla Det finns alltid material. Använd modell för uppsats och använd inte journalistisk modell.


Hela tråden: