Fortfarande ingen flytt från Katrineholm (Järnvägs- och Museiföreningar)

av Carl-Erik Olsson @, 08, Thursday, August 07, 2008, 20:12 (5739 dagar sedan) @ Roine Sundberg

När fordonet kom till K så var det mfSBW som hade avtal (i någon form) med BV som ägde byggnaden då...

Men Stambanans vänner har inte något avtal med kommunen som nu äger byggnaden. Enligt uppgift ska orsaken till avhysning vara att föreningen inte agerar i enlighet med kommunens samt övriga föreningars tanke med byggnaden. Vad jag förstått på kommunen vill man inte att lokstallet ska vara ett fordonsförråd utan en plats för utställningar, café kanske vandrarhem etc. för att bli ett besöksmål för turister.

Att mfSBW dragit dit fordon från flera föreningar inklusive JVM utan att ha något hyresavtal låter rätt oklokt. Den uppställda X6+X9 i Nr ska vad jag förstår skett utan tillstånd från spårinnehavaren, Norrköpings kommun. Det vore bra om någon från mfSBW kunde berätta mer om vad som är på gång.

När vi i SÅS som Lasse Nelson på annat ställe påpekar, före bildandet av SBW, försökte få tlllåtelse av BV att ställa upp fordon i lokstallet i K så misslyckades vi med detta och blev hela tiden hänvisade till kommunen då man hade börjat diskutera kommunalt övertagande redan då. Dock kom vi aldrig fram till något. Uppenbarligen hade sedan SBW bättre tur (eller skicklighet?) när det gäller att få till ett avtal med BV om fordonsuppställning. När och hur många platser detta då omfattade borde dock SBW själv redogöra för, då omfattningen av deras fordonsuppställning uppenbarligen har ökat efter hand.
I ett av dokumenten i samband med kommunens fastighetsövertagande nämndes också att SBW disponerade ett antal stallplatser som då motsvarade deras första lok SJ B 1367 och stålvagnen SJ Bo14b 1564 samt det då hos dem av SJVM deponerade X9-sättet 37-2352-38.

Avtal om utnyttjande av stallutrymmena ska alltså hädanefter tecknas av paraplyorganisationen och där godkännas av resp förening.
Andrahandsuthyrning av plats, i den mån sådan finnes, tillåts också, tecknat genom paraplyorganisationen. Uppställning hittills av fordon tillhöriga [link=http://www.nbvj.nu/]NBVJ[/link] och [link=http://www.smok.nu/]SMoK[/link] har skett genom avtal mellan dessa fordonsägare och SBW. För fortsatt uppställning får då tecknas nya avtal om plats alltså framledes finnes.

Det är rätt uppfattat av Roine att kommunen inte vill ha lokstallet till "fordonsförråd". Däremot vill man ha verksamhet i lokstallet, så långt möjligt av den typ som en gång förekom där. Man vill alltså att lokalerna används för fordonsrenoveringsverksamhet på stallplatserna, vilket då SÅS och SBW ska kunna stå för.
SÅS har ju en del fordon, vilka som renoveringsobjekt bäst låter sig åtgärdas under tak. Stallplatsernas varierande dimensioner har därför mätts upp så att man sedan har kunnat pussla in önskade fordon på rätt plats. Vi har då utgått ifrån att SÅS disponerar högra delen av lokstallet och SBW den vänstra. Sen får vi se om det verkligen fungerar då när SÅS har fått dit lite längre fordon. Detta förutsätter då att de tidigare avbrutna murningsjobben (pengarna för det projektet tog förstås slut) kan slutföras så ett par portpar på vänstra sidan kan öppnas utan att ramla av. Då går det att ställa in X9-delar på fortfarande lediga spår där, så vi kan komma åt avsedda "egna" platser.
SBW-förslaget om ångloksteknikcentrum osv passar då också bra för att åstadkomma verksamhet.
De andra lokalerna är avsedda att så långt som deras renoveringsstatus tillåter användas som publika utrymmen med framförallt av KJF och VSJS ordnade utställningar och annat som presenterar järnvägen i Katrineholm, som ju växte upp med framdragandet av Västra stambanan, varvid då kommunen nu på ett föredömligt sätt vill försöka visa denna betydelse.
Ett publikdragande kafé är också en målsättning, men när iordningställande av de nedgångna lokalerna i lokstallets mittbyggnad kan genomföras är idag okänt, sådant kostar som bekant pengar och kommunens projektpengar har förstås tagit slut så fortsatta byggnadsarbeten får finansieras på andra sätt.

De förslag som då först VSJS och SÅS presenterade för nu mer än fem år sedan passar alltså bra i kommunens ambitioner, men vill man åstadkomma aktivitet av legitimt slag och framförallt stoppa det hittills förekommande "buset" vid lokstallet så gäller det sedan att vi i föreningarna kan hålla sams och organisera vår verksamhet där så man från kommunens sida verkligen uppfattar lokstallet som ett positivt inslag i staden (jfr Vadstena!), med ett mål att det också kan bli en turistattraktion, vilket f ö var anledningen till att det kom med i årets upplaga av Tågsommar, även om sedan förseningen av renoveringsjobben har gjort att det hittills inte blivit tillgängligt på avsett sätt, ens för de intresserade föreningarna.

/CEO igen, nu lite mer i egenskap av SÅS-sekr också


Hela tråden: