Ingen flytt från Katrineholm! Förtal, mobbning och anonymitet (Järnvägs- och Museiföreningar)

av Mattias Jansson @, Thursday, August 07, 2008, 23:28 (5734 dagar sedan) @ Micke Carlsson

Det kan vad jag förstår vara frågan om förtal även om någon uppgift kan vara rätt i sak.

Jag har ingen aning om vem detta handlar om, men det du skriver ovan stämmer rätt bra.
Ett exempel: även om situationen numera är delvis annorlunda än förr så är det knappast någon hemlighet att det på sina håll inte är helt enkelt för människor som är homosexuella. Dessa kan (tex om de bor på en liten ort) vara mindre benägna att tillstå hur det faktiskt ligger till, och om då någon tex skulle börja med en massa snack om "den där dj-vla b-gen, han försökte ragga på den och den, man skulle nita den dj-veln" (ursäkta språkbruket, men det är bara för exemplets skull, och det är garanterat en typ av "konversationer" som äger rum), så saknar det såvitt jag vet betydelse vilken läggning personen faktiskt har. Man får inte bära sig åt så alldeles oavsett om man "har rätt" eller inte.
Jag har ett par bekanta som är öppet homosexuella, men de har alla det gemensamt att de lever i stora städer, och hur litet de än vill mörka detta faktum rent generellt sett, så vill de ändå absolut inte att det ska snackas om den saken i de småhålor de kommer ifrån.
Så även om något, precis som du skriver, skulle vara korrekt i och för sig, så får man ändå inte hålla på så. Om inte annat är det fegt och omoraliskt, särskilt om det sker under dubiösa signaturer...


Hela tråden: