Dg 188 har fått framtiden bestämd (Järnvägsmuseet informerar)

av Ante Svensson, Thursday, October 04, 2012, 11:13 (4215 dagar sedan) @ HP

[IMG]http://i745.photobucket.com/albums/xx96/reuterdahl/DSCN3124.jpg[/IMG]

Dg 188 har länge varit ett dåligt samvete för oss. Jobbet avstannade för många år sedan, bland annat på grund av problem med hur blindaxeln skulle balanseras för sth 100, och att det var mycket svårt att få någon instans att påta sig beräkningar och godkännande av detta.

För ett år sedan började vi fundera på att grundligt ta reda på förutsättningarna för att göra ett lok av det hela med några olika alterantiv. Vi tog kontakt med Euromaint i Notviken. De har varit och tittat på loket, och vi har varit hos dem. Att de kan göra ett lok av det hela står klart, men blindaxeln är fortfarande ett problem.

Vi fick från Euromaint ett underlag som vi sedan vägt samman med våra egna kostnader för att få ihop loket. Så här såg det ut:

-Att bygga en Ds med rullagrade koppelstänger, samt ATC kostar ca drygt 3 miljoner.
-Att plocka ihop loket "som det är" till en Dg utan ATC, kostar drygt 2 miljoner.

Vi har efter nogranna överväganden beslutat att inte åtgärda Dg 188 alls. Loket blir kvar som ett reservdelslok. Det innebär att vi låter det vara som det är, men behöver vi delar till andra D-lok så kan vi ta av loket eller dess komponenter.

Vi gillar dock D-lok och vi gör nu istället följande satsning:
-Dk 432 från OKBv är vi nu ägare av. Detta lok kommer att förses med ATC och synas en hel del i vår trafik framöver.
-Dg 101 (trä) är det inga direkta fel på, men loket kommer under 2013 få en rejäl översyn. Sedan ska loket in i vårt översynsprogram, och användas då och då, så att det syns lite oftare på spåren.

Mvh Henrik Reuterdahl, SJVM

Finns det inte ett annat alternativ? Nämligen att sätta samman loket som ett ej fungerande lok som kan visas i utställningen? Måste allting fungera? Jag tycker som många ovan att det är fel att använda ett trä-D som reservdelslok till stål-D. Vore det då inte bättre att 188 tryggades för framtiden och att man under tiden ställer ut loket med renoverad exteriör och låter interiören vara som den f n är och sålunda behåller möjligheten att göra något av loket i framtiden? Jag anser fortfarande att den ständigt rådande ambitionen att allt ska fungera gör att flera unika fordon ratas därför att de inte (i nuläget) går att få igång. De finns kvar nu, sen ångrar vi oss.

Ante


Hela tråden: