Vändskivan i Västervik -(ursprungligen) från Roslagen? (Byggnad)

av Granis, Wednesday, August 13, 2008, 21:13 (5728 dagar sedan) @ Ola Almquist

Var hittade du stansen "SRJ"? Den har jag missat. De räler som låg på skivan innan den förlängdes var märkta "S.R.J." och ett årtal, tror det var 1908. SRJ:s tenderlok från Falun och Atlas levererades väl 1904 - 1908.

Det var Micke L som sade detta. Men jag kanske missuppfattade honom då jag minns att vi (även) pratade om rälerna? Hur som helst: Tack för uppgifterna och ser fram mot mer info. Icke minst VARIFRÅN i Roslagen den kommer. Och den måste väl ha varit en tolvmeters skiva som sedan förlängdes innan den lades in i Vetlanda (eller är detta en av punkterna Malte Ljunggren hade fel; det kanske var en tolvmeters skiva även i Vetlanda?). Och rimligen borde den alltså ha lämnat Roslagen innan "1930-talet". Om det nu är en tolvmeters skiva som bytts ut mot en femtonmeters p g a "Stortyskarnas" ankomst 1920. Eller är det en ÄNNU äldre -och följaktligen mindre- skiva som VYJ anskaffade och förlängde själva!? SRJ hade f ö kvar tolvmeters skivor i Norrtälje och Uppsala. Troligen p g a att man inte förväntade sig så många "Stortyskbesök" där. Då! :-) Ser alltså fram mot mer info....

/ L G


Hela tråden: