D 432 idag (Järnvägsmuseet informerar)

av HJP, Thursday, October 18, 2012, 15:26 (4202 dagar sedan) @ lokf

Ja Du 432 har man haft några gånger och en gång i april 1982 när jag körde pt 1676 Hr-Uv fick jag fel i körkontrollern i Vargön. Efter att jag plockat bort skyddsplåten på kontrollern kunde jag med foten hålla in den lossnade manöverkontakten och samtidigt köra så att jag kunde ta tåget hem till Uv utan försening. Den största fördelen med de gamla D-loken var just att man väldigt ofta med enkla medel kunde ta sig fram om något inträffade.

Man minns ju dom senare årens lok rätt väl och på dessa varierade det i högsta grad med färg på fönsterramar. En del var omålade, en del gråa. Berodde nog på verkaren på olika verkstäder. En del ville att det skulle se snyggt ut och hålla så länge som möjligt, medan andra menade att vi kostar inte på den här gamla skiten något i onödan. Den skall ju snart till slutstationen.
Måste tillstå att jag hör till dom som trodde att det från början var omålade fönsterramar och att solskärmarna var i samma färg som lokkorgen liksom även strålkastarna, men får man svart på vitt är det bara att vika ner sig.

Nej drivhjulen är inte original utan som Hasse skriver så är dom utbytt från sista serierna Dm-lok som vid leverans fick MV-hjul med löstagbara motvikter.
B.G.Bodin
[image]

****
Tack för den bilden! Mycket snyggt!
Numera gäller ju inte den gamla devisen: "En bild ljuger inte", men denna bild ljuger inte. Inget snack om färgsättningen :-)

HJP


Hela tråden: