Status på fd beredskapslok - läckor (Fordon: lok)

av Kurt Möller, Sthlm, Thursday, August 14, 2008, 19:07 (5733 dagar sedan) @ BD

Ett lok är nog körbart med ungefär en tredjedel av överhettarelementen i drift...

Allt är relativt... Betänk 1) att en massa vatten o ånga går åt till ingen nytta... samt 2) att undertrycket i sotskåpet minskar!

När Gp 3132 togs i drift av SRJmf dom första gångerna ca 1974 var det alldeles klart att loket var "elementläck" - det susade i fyren så fort regulatorn öppnades och loket var konstant trögt f ånga. Dvs. så fort man kunde stå still fem-tio minuter och dra med full sotare tillsatt (denna fungerade alldeles perfekt på just detta lok!) så gick det utmärkt att få upp trycket igen.

Nån gång mitt i sommarn -74 ägnade jag två dagar i Rimbo åt att lossa alla öh-elementen och kolla dom utvändigt (då hade vi ångtrafik bara var fjortonde dag). Alla såg täta o bra ut; däremot var tätningen mellan deras flänsar och ånglådan bristfällig - killarna som gjort grovjobbet med att få i gång loket hade inte haft några ordentliga nya packningar för detta. Jag åkte in til stan och skaffade ett gäng runda kopparmantlade asbestpackningar för avgasrör! Problemet var löst - efter en enda efterdragning var alla element perfekt täta.

Och loket var som en dröm att elda...


Hela tråden: