Provkörning B 1037, tvivelaktigt (Fordon: lok)

av morrgan, Thursday, August 14, 2008, 20:20 (5705 dagar sedan) @ Conny sernfalk

Man får nog gå bakåt i tiden för att kunna diskutera frågor som ovan. Just B 1037 provkördes 1971 och uppställd torrluftkonserverad någon gång under sista halvåret 1971.Ingen känd provkörning därefter. Så frostskador torde uppstått efter detta datum. På den tiden fanns både verkstadspersonal med ånglokskompetens vid driftverkstäder och huvudverkstaden i Östersund.

Finns det dokumenterat att B 1037 provkördes 1971, jag tvivlar på att loket varit i drift.
Loket är mycket grundligt rengjort och därefter insprutat med tectyl till och med inne i stortuberna, överhettarelementen är nästan fullständigt nedkletade på utsidan, vissa element var fastklistrade i stortuben så vi har fått bruka spärrblock för att få loss dem.
När gjorde man sista tectylsprutningen av lok vid SJ?
Att man först tectylade in loket för att sedan sätta in det i plastpåse verkar inte rimligt.
morrgan


Hela tråden: