Skyddsväxlar längs branta sträckan Jönköping - Forserum (Signaler/säkerhet)

av Gunnar Ekeving, Thursday, August 14, 2008, 22:58 (5705 dagar sedan) @ HP

Däremot fanns växlar från sidotågväg som skulle kunnat fungera som detta. Körde man obev körning via sidotågvägen månne´?

Troligen inte; i samma beslut anges att "tåg, som berör driftplats, då densamma är obevakad, skall framgå å huvudtågväg"

Att man påpekar, att skyddsspårsväxlarna ligger i omlagt läge när platsen är obevakad tycker jag tyder på att normalläget var till skyddspåret.

Jag har ett svagt minne av att ha sett i arkivmaterial att någon station i Norrland hade en skyddsväxel i huvudspåret, med anledning av kraftig lutning ut mot linjen, och det är något sådant som jag gissar kan ha funnits i Tenhult och Forserum


Hela tråden: