Skyddsväxlar på linjen. Storbritannien. (Signaler/säkerhet)

av Richard Loe, Friday, August 15, 2008, 10:27 (5704 dagar sedan) @ Gunnar Ekeving

... något liknande fanns länge i Storbritannien, främst därför att man fram till för ca 30 år sedan hade många godståg utan genomgående broms. Och man kunde inte lita på att konduktören som ibland dåsade vid bromsvagnens kamin (eller spelade kort med passåkande järnvägare)var observant på färdriktningen. Med s k catch points vid kraftiga lutningar kunde lossgångna tågdelar fångas upp och ledas ut på ett sandspår. På dubbelspår var det förstås fjäderväxlar, men på enkelspår måste skyddsväxlarna manövreras från ställverk. Det var en hel del urspåringar vid dessa skyddsväxlar, så många togs bort redan innan de traditionella godstågen försvunnit. Istället infördes regler om att efterföljande tåg inte fick släppas iväg förrän ett handbromsat godståg nått backkrönet.

Hmm, nej. Det finns två typer av skyddsväxlar, catch points och trap points. Catch points används på ställen där det finns en lutning vilket innebär en risk för att ett tåg eller vagn ska kunna rulla ut på huvudspåret pga av bromsfel, kopplingsbrott (ett problem vid höga godstågsvikter) eller dylik. Införandet av genomgående broms på godståg gör att behovet av catch points har minskat, men eftersom det aldrig går att helt utesluta riskerna så används catch points fortfarande på en del ställen. Trap points förekommer vid förbigångsspår, utfarter från bangårdar eller andra sidospår, och skyddar huvudspåret i händelse av att tåget inte stannar där den ska (oavsett skäl).


Hela tråden: