tågsammansättning ånglok (Järnväg allmänt)

av Ola Almquist, Wednesday, October 24, 2012, 19:47 (4201 dagar sedan) @ Kjell Aghult

Då får man kanske be om uppgifter hur länge det fanns Tp-loksdragna persontåg på Kalmar - Berga och Växjö - Hultsfred (Åseda?)?! Den av Christer nämnda Gp-lokskörningen har beskrivits här.

Sedan har vi de ångloksdragna persontågen i Östergötland. Utan att ha lagt ner tid på att leta fram Järnvägsminnen 7, diverse Tåg och Spår m.m. så kan jag i alla fall komma på att det gick badtåg Norrköping Ö - Arkösund in på 1950-talet (sommarsöndagar). Bild finns i Järnvägsminnen 3. Loket där är N6p. Frågan är hur länge det fanns kördugliga S20p (det kan jag leta fram senare). N4p körde man knappast i persontåg. På somrarna gick det också ångtåg till Finspång om jag minns rätt har Bertil Rehnberg skrivit om detta i Tåg och Spår.

När det gäller NVHJ har jag antecknat att fr.o.m. 1949-06-01 (Sveriges Kommunikationer 6/1949) gick det inga lokdragna tåg längre Norsholm - Västervik och Gamleby - Västervik. Västervik - Hultsfred gick loktåg t.o.m. 1953-06-09. Dragkraft bör ha varit L15p. I tåget ingick en BCop (810 - 815). Annandag påsk 1954 körde man också loktåg, draget av L15p 3146, p.g.a. fordonsbrist.

M.v.h.
Ola


Hela tråden: