tågsammansättning ånglok (Järnväg allmänt)

av Kjell Aghult, Thursday, October 25, 2012, 10:59 (4195 dagar sedan) @ Ola Almquist

Då får man kanske be om uppgifter hur länge det fanns Tp-loksdragna persontåg på Kalmar - Berga och Växjö - Hultsfred (Åseda?)

a) Kalmar-Berga: Till 1962 eller 1963. Jag har en lucka här i tdtsamlingen -
kan någon annan komplettera?
b) Hultsfred-Växjö: T o m lördag 1965-05-29. Söndag 30 maj var det tdtskifte och härefter var tåget motorvagn alla dagar. Förut enbart söndagar.

Sedan har vi de ångloksdragna persontågen i Östergötland. Utan att ha lagt ner tid på att leta fram Järnvägsminnen 7, diverse Tåg och Spår m.m. så kan jag i alla fall komma på att det gick badtåg Norrköping Ö - Arkösund in på 1950-talet (sommarsöndagar). Bild finns i Järnvägsminnen 3. Loket där är N6p. Frågan är hur länge det fanns kördugliga S20p (det kan jag leta fram senare). N4p körde man knappast i persontåg. På somrarna gick det också ångtåg till Finspång om jag minns rätt har Bertil Rehnberg skrivit om detta...

c) Planenliga ångtåg (dubbleringståg) gick vid veckoslut hela året på valdemarsviks- och arkösundslinjerna i 1953 års tidtabell. De är borta i 1956 års, jag saknar de mellanliggande.
d) Sista planenliga ångtåg på f d NÖJ var tågparet 1639-1642 Finspång-Norrköping Ö sön-och helgdagar (Se äldre´Kommunickor´). De gick med ånglok
sista gång i påsktrafiken 1957. Jag sprang då mycket på Örebro S och hade fått
god kontakt med flera smalspårsförare. De hade ofta goda vändtider och gav
sig tid med en tågtokig skolgrabb.

När det gäller NVHJ har jag antecknat att fr.o.m. 1949-06-01 (Sveriges Kommunikationer 6/1949) gick det inga lokdragna tåg längre Norsholm - Västervik och Gamleby - Västervik. Västervik - Hultsfred gick loktåg t.o.m. 1953-06-09. Dragkraft bör ha varit L15p. I tåget ingick en BCop (810 - 815). Annandag påsk 1954 körde man också loktåg, draget av L15p 3146, p.g.a. fordonsbrist.

e) Intet att tillägga.


Hela tråden: