AGEVE RT - drivning - axelföljd (Fordon: lok)

av Carl-Erik Olsson @, 08, Friday, August 15, 2008, 16:34 (5730 dagar sedan) @ AJ anders Johansson

[img]http://www.jarnvagshistoria.se/z43/rt40_3533.jpg[/img]

2007-01-13 Ekefors
Vad är der RT??? Vem har ägt det ??? Någor NR???
vad mer om loket ???? allt som finns
Hur många bygdes ??
Tack på för hand

Bilden är väl tagen i Burseryd, där jag också såg det förra året, alltså inte ända uppe vid skroten i Ekefors (är spåret farbart igen dit?). Står loket kvar idag, eller är det skrotat ellet förflyttat för annan användning?

När jag tittade på det närmare fann jag att dess drivning verkade bestå av en hydraulmotor på varje axel.
Borde inte därför dess axelföljd skrivas "Bo", och inte som det står i t ex SLM för Z68 enbart "B" (förutsatt att denna liknande typ har samma drivsystem)?

Motsvarande borde väl gälla för bensin/dieselelektriska lokomotorer med en banmotor per drivaxel?
Exempel på sådana enligt SJ Str 77 1/1 1954 är SJ Zsc/Z4 62-64 från Kalmar 1936 (150hk Bolinder råoljemotor=tändkula?), ett par Kockums-lokomotorer till VBHJ 1934 (SJ Z4 139-140, 120hk Frichs diesel) och även SJ Z6/Z69 106 från 1940 + en hos FVJ kvarvarande lillasyster från 1945 (290 resp 90hk Frichs) för eget bruk förutom väl lokomotorerna från Oskarshamn?
Enligt Str 77 fanns också ett par Västerviksbyggda 19-tons lokomotorer från 1936 med elektrisk kraftöverföring och 150hk Wisconsin-bensinmotor, SJ Z4 162-163, ursprung okänt f n, men sannolikt fd EJ-lok, som kan misstänkas ha haft samma typ av transmission?

/funderade och snokade CEO


Hela tråden: