tågsammansättning ånglok (Järnväg allmänt)

av Jan-Anders Wihrén @, Veberöd, fredag, oktober 26, 2012, 22:47 (2925 dagar sedan) @ Nicke nyfiken

Sveriges sista ordinarie personförande tåg draget av ånglok var det s.k. badtåget Södervärn - Falsterbo. Sista dagen var söndagen den 29 augusti 1965. Tågsammansättning från Södervärn: J 1393 + F1 25560 + Bo15 8067 + Bo15 4197 + Bo15 2028 + Bo15 8131. Här följer några bilder från den dagen. Första bilden visar tåg 1849 vid Kulladal. Andra bilden är tagen i Falsterbo strax före sista tågets (1866) avgång. Tredje bilden talar för sig själv.

[image]

[image]

[image]

Som en jämförelse med bild 2 har jag lagt in en bild från Falsterbo som jag tog den 6 maj 2011. Hela stationsområdet består nu av villor och därför gick det inte att få samma vinkel på bilden. Trädet och bänken runt det finns kvar och även kiosken där stationsföreståndare Stig Mårtenssons hustru Astrid stod för försäljningen.

[image]

Nästa bild visar Stig Mårtensson i full färd med att kratta plattformen den 13 juni 1965.

[image]

Slutligen har jag lagt med tjänstetidtabellerna för tåg 1849 och 1866 sista tidtabellsperioden med ångtåg samt tidtabellerna för de ångloksdragna tomtågen Malmö C - Hindby - Malmö C. Som framgår var Ljunghusen med sin T-semafor bevakad station för vissa tåg (bl.a. 1866) och så var fallet under sommaren när det var mycket trafik. Vintertid var Ljunghusen lastplats.

[image]

[image]

[image]

Hela tråden:

RSS-feed av trådar