AGEVE RT - drivning - axelföljd (Fordon: lok)

av Carl-Erik Olsson @, 08, Friday, August 15, 2008, 18:01 (5727 dagar sedan) @ Micke Carlsson

När jag tittade på det närmare fann jag att dess drivning verkade bestå av en hydraulmotor på varje axel.
Borde inte därför dess axelföljd skrivas "Bo", och inte som det står i t ex SLM för Z68 enbart "B" (förutsatt att denna liknande typ har samma drivsystem)?

Eller A'A' med tanke på hockeypuckfjädringen? :-)

Således enaxliga boggier... Avancerat, före sin tid och därmed otillförlitligt?
Finns det några gångegenskaper i "hög" fart, dvs omkring sth? Kanske lika bra som på ofjädrade västervikare? (Då är de i alla fall lite lättare att med domkraft få upp på spåret igen när de har hoppat av dåliga spår runt gamla lokstall osv.)

Riktigt att varje axel har en motor. Till det hör en elektroniklåda som ska styra hydraultrycket till respektive motor, för jämn dragkraft.

Nu kan alla räkna ut resten, d v s varför dessa lok har ett så lågt anseende och varför en del av dessa 40 ton tunga 365 kW-ungefär starka lokomotorer kallas "svaga".

Alltså bortåt 500hk för oss som hellre tänker i de enheterna, dvs på papperet starkare än en V3 med drygt 10 ton mer på en axel till.
Kan det då vara så att koppelstänger bättre fördelar dragkraften lika mellan axlarna än vad den "moderna" tekniken gör?

/funderade åter frågvise CEO


Hela tråden: