AGEVE RT - drivning - axelföljd (Fordon: lok)

av Micke Carlsson., Friday, August 15, 2008, 18:34 (5731 dagar sedan) @ Carl-Erik Olsson

Eller A'A' med tanke på hockeypuckfjädringen? :-)


Således enaxliga boggier... Avancerat, före sin tid och därmed otillförlitligt?
Finns det några gångegenskaper i "hög" fart, dvs omkring sth? Kanske lika bra som på ofjädrade västervikare? (Då är de i alla fall lite lättare att med domkraft få upp på spåret igen när de har hoppat av dåliga spår runt gamla lokstall osv.)

För det första finns det ingen hög fart, konstruktionshastighet och sth landar på 25 km/t. Om chevronerna/hockeypuckarna är dåliga och hydraulmotorerna ojämnt inställda (potentiometrar finns för att manuellt kunna sabotera styrelektronikens arbete) så kan, om ena axeln börjar slira, hela loket studsa så att chevronerna trillar ur läge och axelboxen vrider sig. (Empiriskt underbyggd uppgift)

...40 ton tunga 365 kW-ungefär starka lokomotorer kallas "svaga".

Alltså bortåt 500hk för oss som hellre tänker i de enheterna, dvs på papperet starkare än en V3 med drygt 10 ton mer på en axel till.


Låt min uppgift vara "ungefär". Det är iaf en Scania turbo-V8 typ lastbilsmotor, jag är inte helt hundra på effekten. Men den är [i]stark[/i] om allt bara fungerar. 500 ton är ingen match att få rull på, men lite värre att bromsa...

Kan det då vara så att koppelstänger bättre fördelar dragkraften lika mellan axlarna än vad den "moderna" tekniken gör?

Så kan det definivt vara, och kedjor som hos en Z43/Z49 är också ett utmärkt system på ett växellok.


Hela tråden: