I ett orderrum för länge sedan. En miljöfiction. (m B) (Järnvägspersonal)

av Fredrik Lundström, Thursday, January 24, 2008, 23:27 (5909 dagar sedan) @ NOR

Du anar inte vad många av minnenas strängar som du slår an. Det som man själv växte upp med och tyckte var en normal vardag, har nu plötsligt blivit historia. "Gubbarna" som då bara gick på linjegrupp gjorde sällan mycket väsen av sig, oftast såg man dom bara i orderrummet strax före tjänstens början. Nu inser jag, lite ovant, att jag själv räknas till skaran av "gubbar".

101 och 109 var bägge gamla Hagalundsmaskiner och har således klargjorts och smorts ut åtskilliga gånger vid Hagalunds lokstation. Jag har för mig att klargöringstiden på en D-burk låg på 22 minuter. Normalt skulle loken vid Hglö vara utsmorda, biträdet hade att kontrollera att så skett.

Den arrangerade bilden nedan kan således få symbolisera Lokf Norgren som just har klargjort sin maskin och nu får "back" ut från stall av loklotsen för växling ut till sitt tåg.

Hagalunds Övre 1965. Foto: S. Walter SJ Reklamavdelning.
[image]

Tjusig bild från en svunnen tid.

Vad hade huset bakom D-burken för funktion? Numera står det ett anskrämligt modernt plåtschabrak som är lokskötselhall.

Sen detta med "gamla gubbar. Bentänk att ni "gamla gubbar" besitter värdefull erfarenhet och kunskap som gör att ni på något underligt sätt får hem trasiga lok trots jordfel, styrfel, brytare som hoppar ur så fort en nollsektion passeras och det utan att ringa och fråga hur ni ska göra innan.

Har varit med om flertalet händelser där erfarenhet, självuppoffring å pliktkänsla räddat många avgångar. Minns särskilt en händelse i Mora för några vintrar sedan. Det hade varit neråt 35 minusgrader på natten och tågloket i avgående tåg 41 var inte det minsta villig att gå igång vid halvsextiden på morgonen. Närmsta reservlok fanns i Borlänge. Berörd lokförare tar saken i egna händer och lyckas med hjälp av lite kemetyl, ståltråd, och eltejp få loket att vakna till liv och få isproppen tinad. Avgång -20, rätt tid på CST.

Jag skulle nog kunna rada upp fler dylika händelser, men det är måhända av alltför modernt datum för detta forum?

Sånt är ett yngling till skiftesledare på förutvarande Trafikkontoret Cst som jag oerhört glad över i den egna yrkesutövningen på trafiksamordningen. Framförallt blir tillvaron för alla inblandade så oerhört mycket lättare i sammanhanget. Tänk på det! Ni äro värdefulla!

//Fredrik Lundström


Hela tråden: