När rustades IB Gällivare-Jokkmokk? (Bana)

av Björn S. @, Friday, August 15, 2008, 22:06 (5726 dagar sedan) @ Per-Erik Björkman

Det jag reagerat över efter mina baninspektioner är att spårlyftning har skett Gällivare-Porjus, efter att samtliga mötesstationer har lagts ner på linjen, inkl. Luspebryggan. Kan det ha skett ytterligare upprustningar efter att T43/T44 fick grönt ljus?

Porjus och Harsprånget var ju till största delen färdigutbyggt innan 70-talet, och den stora utbyggnaden på 70-talet skedde ju i Sourva/Vietas/Ritsem och då borde ju Luspebryggan ha varit den naturliga lastplatsen?

F.ö så från min barndom minns jag (1978 och framåt) att T44 vara standardlok på denna sträcka av inlandsbanan, såg vare sig T21 eller T43 på den sträckan.


Hela tråden: