När rustades IB Gällivare-Jokkmokk? (Bana)

av Björn S. @, Friday, August 15, 2008, 22:56 (5732 dagar sedan) @ Staffan Granath

javisst är den mäktig, särskilt som den byggts i relativt modern tid.
men som pappa sa, som bodde längs banan var den ju avsedd som ett försök att bebygga området och drogs stora sträckor i totalt obebodda områden.
skulle det vara möjligt med den tanken idag?:-|

Just sträckan Gällivare-Jokkmokk byggdes ju för att kunna exploatera Vattenkraften, idag tror jag den utbyggnaden hade varit totalt omöjligt. Det finns en dagsaktuell parallel idag, när man diskuterar järnvägsanslutning till järnmalmsfyndigheterna kringa Pajala - där man från officiellt håll säger mer eller mindre njet! Ska man satsa statliga/offentliga medel så är nog höghastighetsbanor kring/mellan storstäderna bättre sätt att fiska röster.

En annan intressant parallel är ju att bygget av malmbanan en gång möjliggjordes tack vare utländskt kapital, eftersom det var ett projekt som ingen i Sverige ville satsa på...så vem vet, det som var möjligt igår, kan vara omöjligt idag, men i högsta grad möjligt imorgon igen.

Sedan finns det självfallet satsningar i Glesbygd/Norrland som har varit mindre vinstgivande - men vare sig Malmbanan, SbÖN, eller IB Gällivare-Jokkmokk tror jag hör till dem.


Hela tråden: