När rustades IB Gällivare-Jokkmokk? (Bana)

av Björn S. @, Friday, August 15, 2008, 23:43 (5704 dagar sedan) @ Stefan Nilsson

Berätta gärna mer om innehållet i denna bok. Personligen tänker jag att inlandsbanans största problem var att den bröt mot traditionerna. Dvs det glest befolkade inlandet var vana att ha all sin kommunikation och handel med kusten längs efter älvdalarna. Det återspeglades också efter järnvägen, där all trafik skulle gå efter inlandsbanan så kort sträcka som möjligt fram till första bästa tvärbana.

Finns en någorlunda aktuell utredning om inlandsbanan som pekar just på det olämpliga i detta tankesätt. Skall IB fungera så måste den fungera som huvudlinje, och inte som anslutningsbana till tvärbanorna...

Åter till ämnet, så undrar jag om man kan läsa någonstans om lokplaceringar/lokstationer kan ge ledtrådar om trafiken på den aktuella sträckan. Det jag själv minns från barndomen är just T44, men också Tb/Tc vilka nog borde ha varit delaktiga i snöröjning för ovan sträcka.


Hela tråden: