Att åka resgodsvagn. (Fordon: vagnar)

av WS, Saturday, August 16, 2008, 10:55 (5722 dagar sedan) @ Per Ljungberg

1958 praktiserade jag på sommaren på SJ:s elavdelning i Alingsås. Vi hade gjort något installationsarbete i Ugglum eller Kåhög och skulle åka hem med ett lokaltåg Göteborg- Alingsås. Dessa bestod vanligen av en resgodsvagn F1+ några Bo6. Jag tog då tillfället i akt att åka med F1:an (som gick sist) mellan några hållplatser. Normalt kunde man ju inte åka tvåaxligt! Det var nog det skakigaste jag upplevt på normalspår. Jag förvånade mig över att vagnen höll sig på spåret. På den tiden var det spikad 43 kg räls i grusballast så spårgeometrin kan väl inte jämföras med dagens. Men tåget hade sth 90 mellan stoppen.
PLj

Ja för de som arbetade på tågen måste det varit en befrielse när boggivagnar kom. Tjänstekupe i tvåaxlig vagn kan inte varit någon höjdare. Lika illa var det med all säkerhet att arbeta på de tvåaxliga cabooser som fanns i USA. Dock kom ju cabooser med boggi ganska tidigt hos de flesta bolag. WS.


Hela tråden: