När rustades IB Gällivare-Jokkmokk? (Bana)

av Per-Erik Björkman @, Långsele, Saturday, August 16, 2008, 11:50 (5730 dagar sedan) @ Björn S.

Angående tänkt nytta och verklig nytta av Inlandsbanan så påverkades detta en hel del av att projektet, från tanke till genomförande, tog uppåt 50 år. Under den tiden hann samhället förändras mycket och på många vis.
Från att vara en malmbana från Gällivare till Bohuslän så slutade det främst som ett utvecklingsprojekt för de isolerade delarna av inre Norrland.

Beträffande delen Gällivare-Jokkmokk så hade den avgörande betydelse för vattenkraftutbyggnaden i Luleälv. Till att börja med gällde det utbyggnaden av Porjusfallen, sedan kom banan till stor nytta vid byggandet av Harsprånget (eget anslutningsspår) Ligga och Akkats samt övriga transporter med anledning av vattenkraftutbyggnaderna.

Sträckan Gällivare-Porjus byggdes två gånger!
För att påskynda Porjuskraftverkets färdigställande byggdes i första omgången banan direkt på marken inklusive på frysta myrar. Så när våren kom blev det att göra om det hela.

Bangården i Porjus har höjts och ändrats i takt med att dämningsgränsen höjts. Även stationshuset är flyttat. Senast det gjordes måste ha varit på 70-talet när nya Porjus kraftverk byggdes.

Per-Erik Björkman


Hela tråden: