Tp-lok - Hål i bufferbalkarna? (Järnväg allmänt)

av Micke Carlsson, Thursday, November 08, 2012, 14:34 (4180 dagar sedan) @ Krister P

Jag har nu sökt på Tp-lok här på forumet och av alla de lok som finns på bilder så är det endast Tp 3500 som har huvudledningslangarna monterade i de yttre hålen. Kan man dra någon slutsats av det?

Alla loken verkar dock ha hålen. Jag kan inte avgöra om hålen kommit till användning först på AGJ, 3500 har ju säkerhetskätting istället i de hålen närmare kopplet. Var det ens något som installerades på 50-talet?

3500 var ju det första loket i serien. Man ändrade tydligen av någon anledning placeringen på efterkommande lok.

...eller långt senare på AGJ. Jag har inte hittat några gamla bilder där de yttre hålen används, men en helt ny 3524 som har HL i de hålen närmast kopplet.

Att de yttre hålen är tänkta för HL är det nog ingen tvekan om av hålbilden att döma.

Vad än anledningen var så kan det inte vara av någon allvarlig anledning för då skulle 3500 ha byggts om.

Som sagt, vet vi om den haft den placeringen länge eler bara ett kort tag på på sista åren? Jag har inte lyckats hitta bilder som säger vilket, men jag har inte letat ihjäl mig.


Kan de övre hålen inte vara till någon lyftanordning på MAK när man lyfte balken för momntering?

Har också tänkt så men de är så små och sitter så tätt, de verkar inte "lämpliga" för det. Men vet gör man i kyrkan, jag kan bara gissa. ;-)

Jag fortsätter att gissa på att loken är förberedda med vissa hål som kan vara jobbiga att göra efteråt om man vill montera utrustning för multipelkörning, samt 2 alternativa placeringar för HL beroende på vad som passar bäst för stunden.

"Swiss cheese frame" säger man om lastbilar vars ramar är fulla av hål från fabrik för att det ska vara lätt att slå dit alla möjliga olika slags påbyggnader längre fram. Samma grej här tror jag.


Hela tråden: