F 1200 - nja... (Järnvägsmuseet informerar)

av Kurt G Möller, Friday, November 09, 2012, 11:36 (4180 dagar sedan) @ Christer Fredriksson

Jag tjänstgjorde på detta jubileumståg och den blev den sista tjänstgöring för min del på SJK tåg från Stockholm.

Vi hade kört sönder före ankomst till Norrköping. Det var en packning som inte ville vara med längre. P Lind, R Davidsson, B Dahlberg, C Bisting mfl. lyckades hjälpligt minimera ångläckaget under uppehållet i Norrköping. Dock blev läckaget akut i Vagnhärad, vilket nedsatte vår hastighet högst väsentligt.

Beskrivningen är bara delvis korrekt. PROBLEMET med stort P var att fyren p g a läckaget/ångförlusten slaggade igen, delvis p g a dåliga kol och mindre god eldning. Det var alltså brist på ånga som (så småningom) knäckte loket. Bisting körde o ville inte ge sej ut på dubbelspåret mot Cst med "låghalt" lok utan rekvirerade Hagalunds reserv-Rc. Jag vet detta så väl, eftersom jag var med på loket som hantlangare (och senare blev osakligt beskylld för att ha eldat "gubbe", fast jag inte rört kolskyffeln)...


Hela tråden: